hayriye ünal
28 Takipçi | 0 Takip
06 01 2013

ŞİİRİN SİYAH KUĞUSU

ŞİİRİN SİYAH KUĞUSU |  görsel 1

Darren Aronofsky’nin Siyah Kuğu filmindeki Nina söylemek istediğimi açmam için elverişli bir film karakteri. Nina, New York’ta yaşayan yetenekli bir balerindir ve hayatında dans etmekten başka bir şey yoktur. Annesi de önemli bir figürdür filmde. Birazdan açacağım konu için anne figürüne dikkat. Eski bir balerin ve bu konuda çok hırslı olan annesi ile yaşamaktadır Nina. Kuğu Gölü balesinde başrolü oynaması söz konusudur; fakat bu henüz kesin değildir, rakipleri vardır. Oyunun yönetmeni Thomas Leroy’un ilk tercihi Nina’dır. Balede saf ve zarif Beyaz Kuğu ile şehveti temsil eden Siyah Kuğu aynı anda canlandırılabilmelidir. Nina, Beyaz Kuğu rolüne çok uygundur fakat rakibi Siyah Kuğu olarak daha uygundur. İki genç dansçı kız arasındaki rekabet bir yandan arkadaşlığa dönüşürken Nina kendi karanlık tarafını keşfetmeye başlayacaktır. Film boyunca ve gösterinin hazırlığı boyunca şizoid sanrılar esnasında Nina’nın dans konusundaki tutkusu ortaya serilir. Kötülüğü deneyimlemeden Siyah Kuğu olmayı başaramayacağını düşünen Nina sonunda öleceği zorlu bir yolu seçer, seçmekten çok belki de o yola maruz kalır; ama her durumda onun kutsala varan dans tutkusu, o güne dek öğrendiği erdemlerin, doğruluğun, masumiyetin hepsinin feda edilmesine varacak denli esastır.     


Şairlerin şiire ek olarak dil, Türkçe, daha dar alanda melankoli, lirizm gibi konularda tutkuyu, ciddi olmayı, tabir caizse şiire abanmayı utanç verici bir şey gibi algılamalarının farkına böylesi filmleri izlediğimde daha çok varıyorum. Bu niçin böyle?  

Birçok tali yanıt verilebilir, esaslı iki yanıtım var benim. İlki şu: Şiirin şairi için bir tutku olamayışı, bugün şiirin ayırt edilebilir bir yeteneğin ürünü olmadığı düşüncesiyle besleniyor. Şiirde bireysel dehanın dilsellik nedeniyle bileşimsel olan tarafı -bazen tümüyle olmadığı yönündeki iddialar- bu düşünceyi kökünden inkâr etmemizin önünde engel. Şiirdeki değerin kalımsallıkla ortaya çıkışı ve “büyük şair” mitinin yıpranmışlığı bu düşünceleri destekliyor.

İkinci yanıtımsa, şairin narsistik özsaygısından çalınanlar yüzünden şiiri hor görmeye itilmesine dair. (...) 

(Y. Şafak Kitap eki, Ocak yazısından)

151
0
0
Yorum Yaz